Moda se vraća u ciklusima, svake sezone „caruje” neka dekada, a 60-e se tako često citiraju kao dizajnerska inspiracija da ćete možda pomisliti kako smo ih baš mogli i preskociti. Ali nismo! Kao prvo, zato što je to moje omiljeno desetljeće. Kao drugo, zato što je to definitivno najinspirativnije desetljeće novijeg doba. Kao treće, zato što su modni kodovi tog desetljeća do te mjere prisutni u jesenskim kolekcijama da je – ako veliki dizajneri nisu organizirali zajedničko gledanje šeste sezone Mad Mana – duh šezdesetih očito „u zraku”.Bilo da ih nadahnjuje ikonička sofisticiranost Jackie Kennedy ili puteni chic Brigitte Bardot, yéyé glamur Françoise Hardy ili androgena silueta prvog slavnog top-modelaTwiggy, allure i energija „zlatnih godina“ prošlog stoljeća ove su sezone ključna referenca vodećih modnih igrača, od Guccija, Saint Laurenta, Prade i Valentina, do Versacea, Miu Miu ili Louis Vuittona. No ako mislite da se rezultat svodi na nostalgični remake trapezastih mikrominica i futurističkih kreacija à la Courrèges, varate se. Pedeset godina nakon što je Mary Quant lansirala minisuknju koja je promijenila sve, pred nama je ultramoderna vizija bezbrižne ere u kojoj su „suknje bile kratke, kose duge, a nade velike“.
Iako je različito reinterpretiraju, veliki dizajneri mahom nisu mogli odoljeti zovu haljine A kroja koja je, ispisana njihovim prepoznatljivim rukopisom, zvijezda brojnih kolekcija. No dok jedni svoju odu šezdesetima grade na sjaju metala i lakiranih čizmi, drugi briljiraju superchic kožnim minicama i dolčevitama, eksplozijom živih boja i grafizama koji emaniraju pop-art ili, pak, maštovitim mix’n’match kombinacijama flower power motiva, oversize accessoiresa, psihodeličnih uzoraka i krzna u boji… Vremenski stroj koji bi nas mogao odvesti u prošlost ili budućnost još se čeka, no modni vremeplov, očito, funkcionira bez greške. Dobrodošli u (ne baš tako lude) šezdesete!
Bezvremenska elegancija
Prva stanica: Louis Vuitton. Savoir-faire stoljetnog modnog carstva i nevjerojatna intuicija mladog Nicolasa Ghesquièrea stopili su se u sofisticiranim kreacijama koje majstorski reinterpretiraju siluetu 60-ih i paletu 70-ih, inspiriranima buržoaskim duhom i savršeno elegantnim kreacijama Yves Saint Laurenta koje je nosila mlada Catherine Deneuve u Buñuelovu klasiku „Ljepotica dana“. Bolje ne može, presudila je modna kritika, ocijenivši kolekciju kao mladenačku, modernu – i bezvremensku. Uz strukturirane kapute A kroja, kožne minice visokog struka i topove s optickim printevima, duh šezdesetih na reviji je inkarnirala i Nicolasova počasna gošća Charlotte Gainsbourg, kći modno-glazbenih ikona Jane Birkin i Sergea Gainsbourga, koji su tu slavnu epohu obilježili provokativnim i seksualno eksplicitnim hitom „Je t’aime… moi non plus“, a potom je, dva desetljeća kasnije, opjevali u nostalgičnoj baladi „Ex-fan des Sixties”.
Minice, crni tuš, lakirane čizme… Za kreatora opsjednutog temom mladosti period u kojem je glavna krilatica bila „ne vjeruj nikome starijem od 30 godina“ prirodni je izvor nadahnuća pa na sljedećoj postaji, pod palicom Hedija Slimanea za Saint Laurent, chic nostalgija „zlatnih godina” evoluira u erotiziranu estetiku swinging Londona 60-ih, kad su školarke preko noci uskočile u minice i poslavši kvragu i roditelje i školske uniforme i užasne britanske šlagere, cijelom svijetu pokazale da se i cure mogu zabavljati. Glorifikacija mladosti i seksualna afirmacija sukus su Slimaneove revije, koja je pravi festival minisuknji – plisiranih, trapezastih ili kariranih – no uvijek superkratkih. More šarenih šljokica i zakovica, puno zlata i srebra, muških kaputa, baršuna, tvida i krzna, bajkerskih jakni i kožnih kompleta s prozirnim majicama… Cool, rock’n’roll i, kao uvijek, très chic, Slimane servira erotiku u njenoj najelegantnijoj verziji, namečući stil koji je ne samo originalan već će ga svi htjeti replicirati – baš kao i onaj njegova prethodnika.
Možda se neki fanovi raskošnog guccijevskog seksepila osjećaju zapostavljenima, noautentični šarm 60-ih kojim zrači cijela jesenska kolekcija donio je Fridi Giannini nove obožavatelje. I premda njezine zvonolike haljine bez rukava i decentna paleta sivozelenih, plavičastih i prljavorozih tonova imaju girly štih, nipošto nisu lišeni glamura, štoviše. Ključni look sezone, usko plavo odijelo u kombinaciji sa zelenom košuljom i krznenom jaknom iste boje na prvi pogled prizivaju u sjećanje neke „umivenije” 60-e, tisućama milja udaljene od onih u kojima caruju minice i slobodna ljubav. No mix’n’match detalji poput avijatičarskih naočala s debelim okvirima ili plavih čizama od zmijske kože imaju autentični feeling Carnaby Streeta, prije nego će se pretvoriti u klopku za turiste, u danima kada su stil i stav koji su se tamo „prodavali” bili simboli inovacije, seksualne i političke revolucije.
Dekada dobrih vibri
Maria Grazia Chiuri i Pier Paolo Piccioli novu sezonu za Valentino otvorili su trapezastim kaputima i haljinama jednostavnog kroja s jakim grafičkim akcentima, točkama i rombovima posuđenim iz talijanskog pop-arta, Donatella Versace na piste je poslala odred seksi glamazonki à la Brigitte Bardot. Miuccia Prada okrenula se psihodeličnim retro printevima i krznenom patchworkom u jarkim bojama, Marc Jacobspletenim tunikama koje se nose preko uskih hlaca, a Miu Miu baby-doll haljinicama, najlon jaknama i accessoiresu od pleksiglasa. Mogli bismo ovako bez kraja i konca jer još mnoge kolekcije emaniraju dobrim vibracijama 60-ih, no ma koliko bio osvježavajući ovaj modni vremeplov koji nas je vratio u epohu kada su mladi mislili da se svijet može promijeniti na bolje i da oni u tome mogu pripomoći, moderne dizajnerske reinterpretacije ipak su čvrsto ukorijenjene u vrijeme u kojem živimo… Nažalost ili na sreću, ovosezonske minice nisu bojni poklik seksualne i ine emancipacije, već ultrapoželjni modni statement kojemu – ruku na srce! – ni pola stoljeća kasnije ne možemo odoljeti.
Nema komentara:
Objavi komentar